آنچه از روایات فراوانی استفاده میشود این است که
استراتژی کلّی و کلان أئمّه (علیهم السلام) در سطوح
سیاسی و امنیتی که به شیوه و زبانهای مختلف به شیعیان توصیه نمودهاند، خط مشی هُدنه یا همان تنش
زدائی است.هُدنه را در لغت به «سکون» معنا کردهاند و بر «صلح بین هر متحاربین» هم هُدنه اطلاق میشود، چون جنگ و آتش آن، ساکن میشود.کلّ
دوران پیش از ظهور در روایات به دارالهدنۀ و دوران هدنه تعبیر شده، این تعبیر یک سیاستِ کلانِ تعیین شده از سوی أئمّه (علیهم السلام) برای ادامه حیات شیعیان است که زوایای مختلفی دارد.سیاست هُدنه ور همۀ عرصههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و احکام شرعی جاریست. در این نامگذاری از احادیث مختلفی استفاده میشود:عن محمد بن مسلم قال: سألت أبا جعفر (عليه السلام) عن القائم إذا قام بأي سيرة يسير في الناس؟فقال: بسيرة ما سار به رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم) حتى يظهر الإسلام.قلت: و ما كانت سيرة رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم)؟قال: أبطل ما كان في الجاهلية، و استقبل الناس بالعدل، و كذلك القائم (عليه السلام) إذا قام يبطل ما كان في الهدنة مما كان في أيدي الناس، و يستقبل بهم العدل.منبع:تهذیب الاحکام: جلد ۶ ، صفحه ۱۵۴.به سند صحیح از محمد بن مسلم روایتست: از امام باقر (علیه السلام) پرسیدم: حضرت قائم (علیه السلام) وقتی ظهور نماید به چه سیرهای عمل خواهد کرد؟...فرمود: «به سیرۀ رسول خدا (صلی الله علیه و آله)؛ همچون ایشان، وقتی ظهور میکند هر آنچه در زمان هُدنه در دست مردم هست را باطل نموده و عدل را برایشان آغاز می کند»نتیجه:بنابراین احکام دوران هدنه یا احکام دوران ظهور فرق دارد.عن برید العجلی قال: قیل لأبی جعفر (ع): إنّ أصحابنا بالکوفۀ لجماعۀ کثیره، فلو أمرتهم لأطاعوک و سفیر انتظار - Safir Entezar...
ما را در سایت سفیر انتظار - Safir Entezar دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : fsafir124 بازدید : 55 تاريخ : شنبه 20 آبان 1402 ساعت: 20:15